opinie.positor.pl

Handel w internecie

Wygląd sklepu internetowego zależy oczywiście od gustu właściciela – zwłaszcza co do kolorów, zdjęć i bannerów. Jeśli chodzi o układ to niewiele można tu wymyślić – zarówno dlatego, że sklep musi być funkcjonalny i potencjalny klient nie może się frustrować przed znalezieniem towaru, którego szuka, jak i dlatego, że zdecydowana większość sklepów funkcjonujących w sieci jest oparta na gotowych systemach, które mają swoje ograniczenia co do możliwości przerabiania.
Nic w tym dziwnego zważywszy na różnicę w cenie pomiędzy zaimplementowaniem gotowych systemów sklepowych a napisaniem wszystkiego od podstaw. Żeby zobrazować różnicę można sobie spróbować wyobrazić ile kosztowałby np. Windows pisany na zamówienie jednej firmy, nad którym pracuje ogromny sztab specjalistów przez kilka lat, a takim systemem sprzedawanym w sklepach oraz producentom np. laptopów w milionach egzemplarzy, na zasadzie licencji.
Dla porównania wyglądu i funkcjonalności przytoczę trzy hipotetyczne przykłady takich sklepów z różnych branż:
1. perfumeria internetowa – szablon jasny, czytelny, przejrzysty, łatwość znalezienia produktów – wyszukiwanie po grupie, do której są adresowane poszczególne perfumy, po marce, przedziale cenowym lub szukanej frazie.
2. sklep optyczny – oferujący szkła kontaktowe i produkty do ich pielęgnacji oraz okulary przeciwsłoneczne, w którym produkty mamy posegregowane po okresie na jaki soczewki są przeznaczone, innych produktach pielęgnacyjnych oraz producencie, a ponadto udostępniono nam wyszukiwarkę towarów. W ten sposób bez problemu możemy odnaleźć np. acuvue oasys (moje ulubione) lub soczewki innych producentów, a jak mamy ochotę zaszaleć to również możemy tam kupić szkła kolorowe, albo bardzo popularne ostatnio pure vision.  Strona jako sklep powinna być bardzo czytelna, intuicyjna, zawierająca bardzo dobrej jakości zdjęcia produktów, w bardzo przejrzystej  i przyjemnej dla oka oprawie; łatwo można znaleźć wyprzedaże i promocje, które sklep bardzo często organizuje;
3. pokrowce i dywaniki samochodowe – sklep może być skonstruowany w odmienny sposób niż dwa powyższe, nie przedstawia bowiem produktów w sposób „okienkowy” lecz „jeden pod drugim”; co sprawia, że bardziej przypomina normalną stronę internetową z bazą produktów. Sklep nie zawiera typowej przeglądarki, tym niemniej boczne menu jest skonstruowane w taki sposób, że jest ona w zasadzie zbędna – znajdziemy tam podział na grupy produktów, a następnie wyszczególnienie marek samochodów, do których dane produkty są dostosowane (w przypadku, gdy ma to znaczenie). Dodatkowa opcja przeglądania pozwala na wybór produktów w danej kategorii cenowej. Tu również zastosowano systemy przyjazne dla użytkowników.